Thursday, July 30, 2009

Di Mana Ada Manusia Di situ Ada Lipas

  Mohd Shubhi       Thursday, July 30, 2009
Kehadiran lipas amat berkait rapat dengan manusia kerana keupayaan lipas itu sendiri berkongsi makanan dengan makanan manusia.

Jika anda seorang yang datang dari kampung dan membesar di sekitar kampung mungkin melihat lipas menangkapnya dan memicitnya adalah sesuatu yang biasa.

Tapi bagi yang membesar di sekitar bandar dan tidak terdedah dengan suasana santai kampung, lipas mungkin merupakan sesuatu yang anda takuti.

Samada kita suka atau tidak kita tidak dapat mengelak dari menemui lipas di sekitar penempatan kita, dan keadaan penempatan atau sekitar tempat itu amat mempengaruhi jumlah populasi lipas di kawasan tersebut.

Lipas boleh di temui di:
1. Rumah
2. Pejabat
3. Restoran, Cafeteria, Kantin
4. Kedai Runcit
5. Kedai Roti
6. Kilang
7. Hotel, Motel, Chalet dll.

Oleh kerana lipas mendatangkan banyak keburukan jika ia dibiarkan merayap atau bersentuhan dengan makanan atau peralatan penyediaan makanan maka kehadiran lipas di tempat yang mempunyai makanan atau aktiviti membuat makanan amat di beri perhatian.

Untuk mengetahui samada tempat tersebut mempunyai banyak lipas atau tidak anda boleh memantaunya di waktu gelap ketika tiada aktiviti berjalan di kawasan tersebut.

Pergi ke dapur anda perlahan-lahan, bawa lampu picit dan periksa di sekitar kawasan tersebut. Biasanya anda pasti akan menemui lipas merayap mencari makanan.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Di Mana Ada Manusia Di situ Ada Lipas

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment