Saturday, May 15, 2010

Mengawal Anai-Anai Dengan Teknik Pengumpanan

Posted by   on


Teknik umpan adalah satu teknik yang diperkenalkan sebagai pilihan atau pengganti kepada teknik menebuk lubang. Ia menjadi pilihan kerana penggunaan racun yang tidak merbahaya dalam jumlah yang amat sedikit menjadikannya amat mesra alam.

Sistem pengumpanan juga tidak memerlukan penggerudian banyak lubang di dalam atau di luar rumah yang kadangkala menyebabkan rumah berselerak dan lantai menjadi sedikit cacat kesan dari tebukan lubang.

Walaubagaimanapun harganya adalah agak mahal berbanding sistem kawalan anai-anai yang lain. Ia memerlukan pemantauan yang lebih kerap. Ia juga mengambil sedikit masa sebelum keseluruhan anai-anai dapat dihapuskan.

Teknik umpan mengawal anai-anai melalui tabiatnya yang sentiasa merayap mencari makanan dan berkongsi makanan. Umpan yang kebiasaannya mengandungi bahan pembantut pembesaran serangga atau "Insect Growth Regulator" mampu membunuh anai-anai dan seterusnya menghapuskan keseluruhan koloni anai-anai.

Stesen pemantauan anai-anai perlu ditanam di luar sekurang-kurangnya 2 kaki dari bangunan. Jarak antara dua stesen adalah antara 10 hingga 20 kaki. Jumlah stesen yang perlu ditanam bergantung kepada keadaan struktur bangunan dan tahap serangan anai-anai.

Kebiasaanya kayu pemantauan dimasukkan ke dalam stesen sehingga sejumlah anai-anai menjadikannya sumber makanan barulah umpan yang mengandungi bahan pembantut pembesaran ditambah ke dalam stesen.
Stesen-stesen yang ditanam akan dipantau sebulan atau 2 bulan sekali bagi melihat aktiviti anai-anai di setiap stesen.

Bagi bangunan yang telahpun dimasuki anai-anai, stesen umpan akan terus dipasang pada tempat berlakunya serangan. Anai-anai seterusnya mula menjadikan umpan beracun tersebut sebagai makanan dan akan berkongsi sesama mereka. Dengan meletakkan umpan terus pada tempat serangan ini, anai-anai dapat di kawal dan seterusnya dapat dimusnahkan dengan cepat dan berkesan.

Tidak banyak sistem pengumpanan anai-anai yang berada di pasaran Malaysia. Ini adalah kerana syarat-syarat ketat yang dikenakan oleh kerajaan dalam mengawal pendaftaran racun makhluk perosak. Anda bolehlah bertanya kepada syarikat kawalan serangga jenis sistem yang digunakan oleh mereka dan pastikan produk tersebut diluluskan dan berdaftar dengan Lembaga Racun Makhluk Perosak Malaysia.

No comments:
Write comments

Hey, we've just launched a new pest control offer for Shah Alam Residents. You'll like it - Easelife Services
Join Our Newsletter