Friday, December 20, 2013

Kenapa rumah ada pepijat?

  Mohd Shubhi       Friday, December 20, 2013
dari mana datang pepijat ke rumah?
Kenapa rumah ada pepijat? itu antara soalan yang sering saya terima setiap kali mendapat panggilan daripada pelanggan.

Mereka biasanya melayari Google untuk mendapatkan maklumat berkenaan pepijat dan google telah membawa orang yang menaip perkataan pepijat kepada blog ini.

Ramai jugak yang mendapat maklumat berkenaan masalah pepijat daripada blog Pest Control Malaysia ini.


Kenapa rumah ada pepijat

Berbalik kepada persoalan yang diutarakan pada tajuk di atas, ramai orang yang musykil apabila secara tiba-tiba rumah mereka mula diserang oleh pepijat.

Sedangkan sudah sekian lama mereka tinggal di rumah yang sama tanpa menghadapi sebarang masalah digigit oleh pepijat yang makan darah manusia.

Bagus juga pepijat makan darah manusia. Kalau bukan kerana itu, kita tak akan menyedari akan kehadiran pepijat di rumah kita. Tetapi apabila gigitan pepijat membuatkan kulit kita merah berbintik dan bertukar menjadi masalah gatal, kehadiran pepijat bertukar mernjadi mimpi ngeri.

Antara punca yang membuatkan rumah ada pepijat adalah:


  • Datang dari rumah jiran
    • Jika rumah yang didiami bukan rumah sebuah tetapi samada rumah jenis teres atau apartmen yang punyai jiran di kiri dan kanan rumah kita, kemungkinan besar pepijat datang dari rumah jiran adalah sesuatu yang mungkin terjadi.
    • Jiran kita barangkali sudah lama membela pepijat dan tidak mengambil langkah untuk mengawal dan membenterasnya. Oleh itu bila dah banyak sangat berkeliaran dan merebak di situ, mereka akan berpindah pula ke rumah kita.
  • Datang dari hotel yang kita sewa
    • Kadangkala kita bercuti membawa satu keluarga ataupun bersendirian kerana urusan kerja. Lalu kita sewa pada hotel bajet murah untuk menjimatkan kos perjalanan dan penginapan.
    • Kalau hotel mahal lima star, mungkin pihak pengurusan hotel amat prihatin dan mengambil berat akan serangan pepijat di hotel mereka. Tetapi bila hotel bajet, kewangan mereka tidak berapa cukup untuk mengupah para profesional kawalan serangga bagi membentera pepijat di semua bilik yang mereka ada.
    • Bila bilik yang ada pepijat itu kita sewa, pepijat akan buat dua perkara:
      • Membaham darah kita ketika tidur di atas katil hotel bajet tersebut
      • Melompat atau menyelit di celah-celah bagasi yang kita bawah dan letakkan dalam ruang bilik hotel itu.
      • Biasanya kita akan beg berdekatan katil atau dalam almari atau atas kerusi perabut hotel. Bila di kawasan itu ada pepijat yang banyak, dia akan perlahan-lahan menyelinap masuk dicelah semua beg dan juga pakaian kita.
      • Tanpa disedari, kita pulang ke rumah membawa beg sekali dengan hadiah beberapa ekor pepijat daripada bilik yang telah kita sewa tadi.
      • Sampai di rumah pula, kita terus campakkan terlebih dulu beg dalam bilik tepi katil atau tepi perabut di rumah.
      • Bila pepijat keluar merayap pada waktu yang sesuai, maka dia akan mencari pula lokasi yang sesuai untuk menyorok dan menunggu waktu malam bagi meneruskan aktiviti hisap darah di rumah kita pula.
      • Bila dibiarkan tanpa dapat dikesan, pepijat akan mula membiak dan bertambah dari hari ke hari dan dari situlah bermulanya mimpi ngeri kita di rumah yang banyak pepijat.
  • Datang dari perabut secondhand yang kita borong
    • Sekarang ini, ada banyak usahawan yang membuka perniagaan perabut murah secondhand. Biasanya perabut tersebut mereka borong daripada hotel-hotel atau orang persendirian yang pindah rumah atau bertukar perabut baru.
    • Malang jika rumah tersebut atau hotel darimana mereka borong perabut tadi sudah diserang masalah pepijat.
    • Bila kita beli parabut mereka, kita akan membeli sekali dengan semua pepijat yang sedang membiak di celah-celah perabut tersebut.
    • Bila di bawa balik ke rumah, dia akan mula beroperasi pada malam harinya menghisap darah dan membiak pula di sekitar rumah terutamanya di kawasan yang kita sering melepak.

Nak buat apa jika tinggal di hotel ada pepijat

Begitulah secara ringkas kenapa rumah ada pepijat jika anda nak tahu. Selepas ini, jika anda mahu bercuti pastikan hotel yang diduduki bebas daripada masalah serangan pepijat.

Jika anda tinggal di hotel yang memang dah ada pepijat, pastikan dapat diskaun yang bagus kerana anda mengambil risiko untuk dihisap darah dan juga membawa pulang saguhati pepijat daripada hotel.

Selepas balik rumah, buka terlebih dahulu semua beg anda di luar rumah dan periksa kalau-kalau anda membawa balik segerombolan pepijat yang ganas.

Kalau malas nak periksa, kosongkan beg anda dan basuh dengan air panas supaya pepijat mati dan kesemua telur yang telah diselitkan pada beg anda juga turut mati.

Berhati-hati beli perabut secondhand

Begitu juga jika anda borong perabut dari kedai barang lama. Pastikan tak beli sekali dengan pepijat. Kalau nak beli juga pastikan ada rawatan susulan sebelum membawa masuk semua perabut tersebut ke dalam rumah.

Nak buat rawatan mudah saja. Beli aerosol untuk lipas dari pasaraya dan sembut pada semua celahan perabut yang biasanya menjadi tempat pepijat menyorok.
"Jika seranga pepijat di rumah anda teruk sangat, dapatkan perkhidmatan profesional dari Knockout Fumigation Sdn Bhd. segera telefon 016-2612 054 Siti"
Begitulah serba sedikit maklumat berkenaan kenapa rumah ada pepijat untuk pengetahuan anda yang berminat nak tahu. sumber gambar
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Kenapa rumah ada pepijat?

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment