Tuesday, November 18, 2014

Padah jika kilang roti ada banyak lipas dan najis tikus

  Mohd Shubhi       Tuesday, November 18, 2014
Padah jika kilang roti ada banyak lipas dan najis tikusRoti bukan satu makanan asing bagi rakyat negara kita. Sebab itu ada banyak kilang roti yang muncul sejak dulu sampai sekarang. Antara kilang roti yang dah lama bertapak di negara kita adalah kilang roti yang dipunayi oleh para mamak.

Maaf kalau cakap bahawa mamak amat sinonim dengan kekotoran. Banyak rungutan dan aduan orang ramai yang membuatkan imej atau nama mamak dikaitkan dengan kotor.

Banyak juga kedai makan atau restoran mamak kena gam akibat daripada sikap pengotor mereka.

Kalau restoran yang orang ramai kerap keluar dan masuk itu kotor, maka agaknya kilang roti kepunyaan mamak yang tak ada pelanggan keluar masuk itu akan bersih atau tidak?.

Kalau nak tahu baca berita kilang roti yang ada banyak lipas dan najis tikus di bawah ini.

Kilang Roti Jijik Dipenuhi Najis Tikus Dan Lipas

Georgetown: Sebuah kilang roti hari ini telah diarahkan tutup selama dua minggu oleh Jabata Kesihatan Pulau Pinang kerana gagal mematuhi piawan kebersihan yang di tetapkan.

Kilang tersebut ialah kilang pengeluar roti terkemuka iaitu Patchee bakery yang terletak di jalan Datuk keramat. Semasa sebuan dilakukan pihak kesihatan amat terkejut kerana melihat suasana kilang yang amat kotor dipenuhi lipas, najis tikus dan lipan.

Selain itu minyak yang digunakan untuk menguli doh telah tercemar dengan rambut dan perkerja yang membuat roti di kiang tersebut gagal memenuhi etika berpakaiaan bersih kerana berseluar pendek, berkuku panjang dan tidak bertutup kepala.

Suasana kilang tersebut amat kotor di tambah dengan lebihan-lebihan doh hanya di buang atas lantai dan pekerja-pekerja tidak memakain kasut lalu lalang di kawasan tersebut.

Troli-troli yang disusuh doh jugak telah diletakkan di tepi pintu masuk tandas. Timbalan Pengarah Bahagian Keselamatan Dan Kualiti Makanan Jabatan Kesihatan Pulau Pinang, Ku Nafisah Ku Ariffin, telah mengesahkan perkara ini dan telah mengarahkan kilang tersebut membersihkan kilang mereka serta merta - Siakapkeli.com.my

Kilang roti banyak lipas dan najis tikus perlu ditutup

Memang patut serbuan secara mengejut dilakukan oleh para penguat kuasa kebersihan dan kesihatan secara rawak sepanjang masa. Ini bagi memastikan para pengguna tidak menjadi mangsa dek sikap para pengusaha kilang roti yang pengotor.

Bukannya sukar untuk menjaga dan mengawal masalah serangga dan makhluk perosak di kilang roti. Apa yang perlu hanyalah sentiasa menjaga kebersihan dan pastikan kilang roti menggunakan perkhidmatan syarikat pest control yang bertauliah dan berlesen.

Jangan kedekut untuk laburkan kos mendapatkan perkhidmatan syarikat pest control demi menjaga kilang roti anda daripada pencemaran lipas dan najis tikus. Jika anda perlukan khidmat nasihat dan rawatan pest control untuk premis makanan anda sila hubungi Izam 012-2067 357
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Padah jika kilang roti ada banyak lipas dan najis tikus

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment