Thursday, February 26, 2015

Virus denggi lebih aktif dalam air panas

  Mohd Shubhi       Thursday, February 26, 2015
Sebelum ini negara kita ditimpa hujan yang lebat tak henti-henti sampai banyak negeri yang tenggelam. Negeri Kelantan ditimpa bencana banjir paling teruk akibat hujan lebat dan tambahan beberapa faktor lain.

Selepas hujan lebat, air mula bertakung di merata tempat yang dapat menakung air. Takungan air tersebut mampu menjadi pusat pembiakan nyamuk aedes.

Kita mesti berusaha kenal pasti di mana ada takungan air yang tak digunakan, kosongkan air yang ada di dalamnya segera dan musnahkan tempat takungan air tersebut.

Musim panas air jadi panas

Sekarang cuaca di negara kita ditimpa satu lagi cabaran hebat. Suasana panas melampau membuatkan ramai yang jatuh tak tahan. Orang tua terutamanya dan juga kanak-kanak tentu lemas dalam keadaan panas sebegini.

Suasana panas ini disumbang oleh fenomena Equinox yang sedang berlaku di negara kita. Fenomena ini membuatkan cuaca negara kita akan bertambah panas daripada biasa. Dan akibatnya sudah tentu air yang bertakung di dalam mana-mana bekas akan menjadi suam atau panas.

Apakah nyamuk akan lemah dalam keadaan air yang panas sebegitu?, adakah jentik-jentik akan menjadi lemah dan tak berdaya dalam keadaan air yang suam atau panas akibat cuaca panas sekarang?

Jawapannya adalah tidak! Malah nyamuk dan juga virus denggi akan menjadi lebih aktif daripada biasa dalam keadaan air dan cuaca yang panas sekarang. Oleh itu usaha membenteras semua tempat pembiakan nyamuk mesti berjalan terus.

Baca laporan berkaitan di bawah:


SHAH ALAM, 23 Feb: Aedes mosquitoes can still breed and the dengue virus is more active in hot weather, said Health Exco, Dr Daroyah Alwi. Thus, people are advised to keep their residential areas clean by increasing efforts to find and destroy areas that are at risk of becoming breading grounds for mosquito larvae.
“The hot weather stimulated the breeding of (Aedes) mosquitoes and the replication of virus (dengue) in mosquitoes. 7 “The role of the community is needed. Clean areas that can potentially be larvae breeding grounds,” she told Selangor Kini.
She said this when commenting of the equinox phenomenon that will hit the country next week, resulting in warmer weather changes due to the position of the sun that is directly above the equator. 
The hot weather phenomena will lead to an increase in temperature of one to two degrees Celsius. The temperature in Malaysia at the moment is around 33 to 35 degrees Celsius.
“Should Selangor face water rationing due to this drought to a point that we have to keep water supply, make sure that it is stored well. Cover it to avoid it from becoming the breeding ground for mosquito larvae,” she said.
sumber
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Virus denggi lebih aktif dalam air panas

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment