Friday, October 19, 2018

3 langkah awal jika rumah ada pepijat

  nurthiera       Friday, October 19, 2018

Sering terdapat kesan gigitan serangga pada badan? 

Tetapi bukan kesan gigitan nyamuk? 

Jangan panik! Ianya mungkin kesan gigitan pepijat.

Pepijat adalah makhluk parasit yang sukar untuk dihapuskan. Hal ini disebabkan ada sesetengah daripada kita hanya perasan kehadiran pepijat apabila terdapat kesan gigitan pada anggota badan tetapi tidak dapat menjumpai di mana pepijat itu berada sebenarnya.

Kaedah penghapusan yang efisien diperlukan untuk memastikan pepijat lenyap daripada mengganggu ahli keluarga anda dan tiada kesan gigitan lagi. Oleh itu, pentingnya tindakan awal yang perlu diambil jika kediaman anda terdapat pepijat. Hal ini bagi mengelakkan anda teruk digigit pepijat.

Berikut merupakan langkah awal yang dapat dilakukan jika anda behadapan dengan pepijat ini:

1) Rendam baju, sarung bantal dan sarung tilam dengan air mendidih selama 30 minit

Jika terdapat pepijat di bilik anda, langkah utama yang perlu dilakukan adalah mengumpulkan semua pakaian, sarung bantal, sarung tilam anda dan rendam dengan air mendidih atau air panas. Hal ini untuk mematikan pepijat yang berkemungkinan bersembunyi di pakaian anda. Sebagai alternatif lain, hantar semua pakaian dan kain tersebut ke dobi untuk dry cleaning bagi cucian yang lebih terjamin.

2) Jemur baju, tilam dan bantal di bawah panas terik matahari

Pakaian yang sudah dicuci sebelum ini perlulah dijemur di bawah terik matahari. Tilam juga perlu dijemur di bawah panas terik matahari kerana takut terdapat pepijat yang bersarang di tilam anda. Kekadang, terdapat juga telur pepijat yang mungkin mendiami tilam anda. Dengan menjemur tilam dan pakaian anda, sekurang - kurangnya pepijat dapat dikurangkan. Hal ini untuk memastikan pepijat yang terdapat di pakaian serta kain lain akan betul2 terhapus.

3) Terus dapatkan perkhidmatan profesional

Jika anda telah melakukan dua langkah awal yang dinyatakan di atas tetapi masih terdapat kesan gigitan pepijat, anda perlulah terus mendapatkan nasihat perkhidmatan profesional untuk penghapusan pepijat. Hal ini kerana, mungkin terdapat pepijat di kawasan lain selain daripada kawasan target. Jika anda menunggu terlalu lama, pepijat akan bersarang di rumah anda dan menjadikan ahli keluarga anda sebagai mangsa gigitan.



Di Easelife Services, kaedah rawatan haba merupakan salah satu kaedah yang ditawarkan bagi menangani masalah pepijat. Respon memberangsangkan dari pelanggan yang telah mencuba servis ini amat di luar jangkaan sejak kaedah rawatan haba ini dipraktikkan.

Kaedah rawatan haba yang dijalankan adalah dengan menggunakan mesin khas, ditekapkan pada target area dan mengeluarkan haba yang tinggi boleh mencapai 180 degree celcius sehingga mampu untuk membunuh serangga, larva dan telur. Kaedah ini tidak menggunakan sebarang bahan kimia yang boleh membahayakan anda sekeluarga.

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah rawatan haba bagi menghapuskan pepijat, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada pepijat di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah pepijat di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 3 langkah awal jika rumah ada pepijat

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment