Friday, November 23, 2018

3 ciri fizikal pepijat yang dapat dilihat

  nurthiera       Friday, November 23, 2018

Pepijat merupakan serangga yang memeningkan kepala. Sekiranya di biarkan, ia akan beranak-pinak dengan cepat dan mampu memberikan kesan kepada anda sekeluarga.

Kos untuk menggantikan tilam, katil atau perabot yang terdapat pepijat adalah tinggi mengikut tahap kronik pepijat di kediaman anda. Oleh itu, pentingnya bagi kita mengetahui ciri-ciri yang ada pada pepijat untuk membantu kita mengenalpasti dan mengatasi masalah berkaitan pepijat ini.

Mungkin anda pernah mendengar pepijat atau bed bugs tapi adakah anda pernah melihatnya? Bagaimana rupanya? Macam mana keadaan fizikalnya? 

Berikut perupakan persoalan yang sering ditanyakan berkenaan dengan pepijat. Hal ini disebabkan kita kadang kala tersilap mengenal pepijat dan serangga lain. Di sini kami cuba kongsikan 3 ciri mudah pepijat di kediaman anda dan cegahlah ia dari peringkat awal.

Berikut merupakan contoh penerangan ciri-ciri pepijat yang mungkin berada di kediaman anda agar anda tidak panik bila bertemunya nanti:


1) Telur

Telur pepijat adalah kecil dan berukuran sekitar satu milimeter panjang. Seekor pepijat betina dapat menghasilkan 200 ke 250 biji telur sepanjang hayat mereka selama 2 hingga 4 bulan. Telur pepijat berwarna putih dan berbentuk seperti buah pir. Telur pepijat mengambil masa 6 ke 10 hari untuk menetas dan bertukar menjadi larva. Oleh itu, jika terlihat telur pepijat anda dinasihatkan untuk musnahkan sbelum ia bertukar menjadi larva dan kemudian menjadi pepijat dewasa.

2) Larva

Pepijat jenis larva mempunyai rupa yang sama dengan pepijat dewasa tetapi hanya bersaiz kecil iaitu sebesar biji bijan. Larva mempunyai 5 peringkat sebelum menjadi matang di mana mereka akan bersalin kulit sebanyak lima kali sehingga matang. Pada permulaan hidupnya, warna larva adalah lutsinar tetapi semakin gelap apabila semakin matang atau berwarna merah apabila mendapat makanan (darah). Oleh itu, jangan tersilap lagi jika terdapat serangga lut sinar yang merayap di katil kediaman anda kerana itu adalah pepijat.

3) Pepijat dewasa

Pepijat dewasa biasanya bersaiz kira-kira satu perempat inci panjang. Berwarna coklat kemerahan dan mempunyai badan berbentuk bujur rata. Ada juga yang mengatakan bahawa saiz pepijat hanyalah sekecil saiz benih epal. Selepas ia menghisap darah, saiz pepijat kelihatan sedikit lebih besar dan lebih panjang. Jika terdapat banyak pepijat dewasa di katil anda, itu menunjukkan bahawa kehadiran pepijat sudah kronik dan tentunya pertolongan dari pihak profesional diperlukan.


Di Easelife Services, kaedah rawatan haba merupakan salah satu kaedah yang ditawarkan bagi menangani masalah pepijat. Kaedah rawatan haba yang dijalankan adalah dengan menggunakan mesin khas sehingga mampu untuk membunuh serangga, larva dan telur.

Kaedah ini tidak menggunakan sebarang bahan kimia yang boleh membahayakan anda sekeluarga. Ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah rawatan haba bagi menghapuskan pepijat, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada pepijat di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah pepijat di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 3 ciri fizikal pepijat yang dapat dilihat

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment