Tuesday, November 27, 2018

4 langkah mudah mengelakkan makhluk perosak masuk ke kediaman anda

  nurthiera       Tuesday, November 27, 2018

Tidak semua tetamu kita boleh jemput masuk ke dalam rumah kita. Ada juga tetamu yang tidak diundang, lebih-lebih lagi haiwan perosak.

Memang kalau sebolehnya tak nak langsung ada seekor semut pun di dalam rumah. Jadi, sebelum mereka membuat onar di dalam rumah, eloklah kita mencegahnya sebelum mereka masuk dan bersarang di dalam kediaman kita.

Oleh itu, anda sebagai pemilik rumah sewajarnya bertanggungjawab dalam membanteras kegiatan makluk perosak ini sebelum terlewat. Berikut merupakan tips mudah yang dapat dilakukan untuk mengelakkan makhluk perosak masuk ke kediaman kita.

1) Tutup tingkap rumah


Makhluk perosak bukan hanya dapat masuk melalui pintu, namun juga boleh masuk melalui tingkap rumah anda jika dibiarkan terbuka tanpa ditutup. Anda seharusnya memeriksa setiap jerigi tingkap rumah dengan berhati-hati. Lihat sekiranya ada sebarang kerosakan, keretakan atau lubang. Perhatikan lubang atau retakan pada skrin tingkap. Sekiranya ada mendapati kerosakan, cepat perbaikinya dan bersihkan setiap tingkap dan skrin. Tingkap yang ditutup dapat menghalang nyamuk atau pepijat masuk ke kediaman anda. Oleh itu, tutuplah tingkap anda untuk menghalang serangga atau makhluk perosak dari masuk ke kediaman anda.

2) Potong dahan pokok


Selain itu, anda harus menjaga kebersihan rumah dengan memotong dahan pokok yang panjang dan berjuntai. Dahan yang panjang dan berjuntai dapat membawa makhluk perosak ke rumah anda. Sebagai contoh, tupai boleh melompat dari pokok ke atap dengan mudah. Sebaik sahaja tupai ada di atas bumbung, perosak yang cerdik boleh mencari jalan masuk ke rumah anda melalui loteng.

Tikus, tupai dan lain-lain jenis haiwan perosak juga boleh menggunakan dahan menjalar untuk masuk ke rumah anda. Penjagaan rapi tanaman membantu pokok tumbuh dengan baik dan subur. Ia juga membantu menghalang tikus dan tupai masuk ke rumah anda. Oleh itu anda seharusnya menjaga tanaman supaya ia tidak menjalar ke bahagian rumah bagi menghalang makhluk perosak masuk ke kediaman anda.

3) Bersihkan rumah dengan kerap


Kediaman yang bersih dapat memberikan keselesaan kepada anda. Vakum atau cuci lantai, permaidani dan perabot anda untuk menghilangkan kesan makanan yang dapat menarik haiwan perosak. Ini amat penting jika terdapat tikus di dalam rumah. Cuci tong sampah dan peti sejuk secara menyeluruh. Bersihkan sisa makanan dan pastikan apa-apa tumpahan dibersihkan dengan segera kerana tikus sukakan 'snek tengah malam' yang dibiarkan. Buat jadual pembersihan harian dan mingguan. Ambil masa beberapa minit untuk memastikan rumah anda bebas daripada ancaman haiwan perosak.

4) Tampal atau tutup semua 'entry point'


Di samping itu, anda seharusnya meluangkan masa untuk berjalan di luar sekeliling kawasan rumah dan memeriksa sekiranya ada keretakan atau bukaan yang boleh menjadi laluan masuk makhluk perosak ke dalam rumah. Walaupun bukaan kecil sahaja tapi ia boleh menjadi laluan masuk kepada haiwan perosak untuk memasuki kediaman anda. Oleh itu, langkah pencegahan yang proaktif perlulah diambil sekiranya anda tidak mahu makhluk perosak menjadikan kediaman anda sebagai tempat mereka bersarang.


Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak. Di Easelife Services, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak seperti tikus ini.

Kawalan perosak diperlukan kerana haiwan seperti lipas dapat mengotorkan dapur dan kediaman serta tikus boleh menggigit anda dan meninggalkan kesan. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis haiwan perosak di rumah, garaj atau halaman anda adalah untuk memastikan anda sekeluarga selamat dan sihat
Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:
1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada makhluk perosak di persekitaransaya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah makhluk perosak di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 4 langkah mudah mengelakkan makhluk perosak masuk ke kediaman anda

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment