Wednesday, December 19, 2018

5 tanda mudah pejabat anda didiami haiwan perosak

  nurthiera       Wednesday, December 19, 2018

Masalah yang dibawa oleh haiwan perosak amat menyeramkan. Bayangkan jika masalah makhluk perosak di rumah anda sudah selesai, namun bila datang ke pejabat untuk bekerja lain pula ceritanya.

Bagaimana hendak fokus bekerja kalau terdapat kehadiran makhluk perosak seperti lipas,semut atau tikus di kawasan tempat anda bekerja.

Makluk perosak bukan sekadar penyebab berlakunya penyakit, malah ia juga boleh mengganggu aliran kerja, mengurangkan produktiviti dan merosakkan reputasi profesional anda. Oleh itu, pentingnya bagi anda mengatasi masalah yang disebabkan oleh makhluk perosak ini.

Kebanyakan makhluk perosak seperti tikus akan aktif pada waktu malam ketika semua staf sudah pulang ke rumah dan tiada orang di pejabat. Kehadiran semut dan lipas tidak kira masa juga dapat menjadi penanda aras masalah makhluk perosak di pejabat anda.

Oleh itu, bagaimana cara anda dapat mengesan kehadiran haiwan perosak semasa anda tiada di dalam pejabat? Berikut adalah beberapa tanda mudah haiwan perosak telah masuk ke dalam pejabat anda:

1) Terdapat serangga mati


Tanda mudah adalah jika anda terlihat serangga seperti semut atau lipas mati di tempat duduk anda. Itu sudah membuktikan bahawa terdapat serangga bersarang di pejabat anda. Seekor yang mati boleh tahan lagi,namun jika terdapat banyak lipas mati di tempat anda, mesti mengganggu fokus anda untuk kerja. Oleh itu, anda perlu mengambil langkah segera dengan mendapatkan nasihat profesional untuk mengawal kehadiran makhluk perosak atau serangga di persekitaan pejabat anda.

2) Terdapat najis makluk perosak

Seperti yang anda tahu, tikus adalah haiwan kotor yang akan meninggalkan najis khususnya di sudut - sudut ruang untuk mengekalkan tanda keberadaan mereka di kediaman anda. Kencing tikus boleh tersejat dan kering mengikut masa ia tinggalkan kesan tersebut. Terdapat virus Leptospira yang menyebabkan penyakit Leptospirosis ataupun kencing tikus yang dapat membawa maut. Oleh itu, anda seharusnya tidak boleh mengambil mudah jika tedapat najis tikus di pejabat anda. Hal ini dikhuatiri dapat memberi kesan negatif kepada anda dan rakan sekerja.

3) Tiub lumpur berwarna coklat

Ini adalah penting, jika anda terlihat tiub lumpur berwarna coklat, itu menunjukkan terdapatnya anai-anai di pejabat anda. Ini boleh didapati di sepanjang retakan, di bawah lantai, di sekeliling papan kayu, di paip dan lekapan paip atau di kawasan lembab. Oleh itu, anda perlu alert dan tidak mengambil mudah jika terdapat tanda-tanda kehadiran anai-anai di pejabat anda. Hal ini kerana, anai-anai mampu untuk merobohkan pejabat anda jika dibiarkan begitu sahaja.

4) Makanan berselerak di ruang pantri


Jika anda datang ke pejabat pada keesokan harinya dan terlihat makanan berselerak di ruang pantri atau kawasan dapur itu petanda bahawa terdapat makhluk perosak seperti tikus yang aktif dan membiak di dalam bangunan pejabat anda. Oleh itu, anda perlu menyimpan semua makanan di dalam tempat tertutup untuk memudahkan proses penyimpanan makanan supaya tidak tercemar dan memberi kesan kepada anda dan rakan sepejabat.

5) Bau yang tidak menyenangkan

Untuk pengetahuan anda, makhluk perosak akan meninggalkan kesan bau untuk menanda kawasan mereka. Jika terdapat bau yang kurang menyenangkan setiap kali anda masuk ke dalam pejabat atau bilik-bilik tertentu, anda perlu mencari punca kewujudan bau tersebut. Jika disebabkan oleh makluk perosak, anda seharusnya mencari alternatif untuk mengurangkan bau supaya tidak mengganggu fokus anda untuk bekerja.


Jika anda mengesyaki haiwan perosak telah menghuni ruang pejabat, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak. Di Easelife Services, jika anda berada sekitar Shah Alam dan Klang, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak yang sedang anda hadapi.

Kawalan perosak diperlukan kerana haiwan seperti tikus dan beberapa serangga membawa penyakit, mengotorkan dapur dan kediaman serta boleh menggigit anda. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis haiwan perosak adalah untuk memastikan anda berada di persekitaran yang bersih dan selamat.

Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada makhluk perosak di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah makhluk perosak di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 5 tanda mudah pejabat anda didiami haiwan perosak

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment