Friday, January 18, 2019

5 info mudah tentang lipas

  nurthiera       Friday, January 18, 2019

Lipas merupakan salah satu daripada serangga yang termasuk dalam kategori makhluk perosak. Sejajar dengan namanya makluk perosak, kita mestilah berupaya sedaya upaya untuk membanteras segala kegiatan lipas di kediaman kita.

Sebelum itu, anda perlulah tahu sedikit sebanyak perihal tentang lipas. Hal ini untuk memberikan info kepada anda tentang makhluk perosak yang bernama lipas ini. Kalau sebut tentang lipas sahaja sudah membuatkan kita berasa geli, bagaimana kalau terdapat lipas di kediaman anda? Menjerit satu rumah atau berlari keliling rumah asalkan jauh dari lipas. 

Terdapat pelbagai info menarik tentang lipas sebenarnya jika dibaca. Terdapat juga mitos-mitos mengarut berkaitan lipas. Namun semuanya terpulang kepada anda bagaimana untuk menerima maklumat-maklumat tersebut.

Berikut merupakan info mudah tentang lipas yang anda perlu tahu: 

1) Lipas boleh hidup tanpa kepala

Pernah tak anda terjumpa lipas, terpukul lalu menyebabkan lipas mati dan terputus antara bahagian kepala dan badan lipas? Selepas itu anda lihat bahagian badan lipas masih bergerak-gerak seperti tiada masalah. Hal ini kerana, lipas tersebut masih belum mati dan terus bernafas melalui liang-liang pernafasan pada bahagian badan lipas. Untuk pengetahuan anda, seekor lipas dapat bertahan hidup selama satu minggu tanpa bahagian kepala. Oleh itu, ia tidak memerlukan bahagian kepala untuk bernafas. Namun, lipas tersebut akan mati juga tetapi disebabkan oleh dehidrasi kerana tidak dapat mendapat air yang mencukupi.

2) Lipas boleh bergerak dengan pantas

Lipas sememangnya makluk perosak yang sangat pantas. Oleh itu tidak hairanlah jika terdapat peribahasa seperti lipas kudung yang menunjukkan perbuatan seseorang yang sentiasa bergerak dengan pantas dalam menyiapkan sesuatu kerja. Begitu juga dengan lipas, pergerakkannya pantas sehingga dapat melebihi jarak tiga batu sejam. Anak lipas yang kecil ataupun nymph juga dapat bergerak pantas. Oleh itu, anda jika terdapat lipas di kediaman anda, jangan buang masa dengan mengejar lipas kerana mereka bergerak dengan pantas. Seeloknya dapatkan nasihat daripada pakar kawalan makluk perosak untuk kesejahteraan anda sekeluarga.

3) Lipas boleh menyebarkan bakteria

Untuk pengetahuan anda, lipas menghasilkan protein yang menyebabkan sesetengah orang menjadi allergik dengan kehadirannya, terutama jika anda menghidapi penyakit asma. Selain itu, lipas juga merupakan makhluk perosak yang membawa bakteria. Lipas dapat menyebarkan bakteria di kediaman anda dengan merayap di seluruh kawasan kediaman anda. Oleh itu, anda seharusnya memastikan kediaman anda bebas dari makluk perosak. Bayangkan jika anda sekeluarga makan makanan yang tercemar, tentulah akan memberi kesan seperti keracunan makanan dan cirit birit. Oleh itu, pentingnya untuk menghalang lipas dari mendiami kediaman anda untuk kebaikan anda sekeluarga.

4) Lipas tidak terbang 

Untuk pengetahuan anda, lipas sebenarnya tidak dapat terbang dan hanya sesetengah spesis lipas sahaja yang dapat terbang. Lipas sebanarnya hanya menggunakan sayap untuk menstabilkan mereka apabila melompat dari satu ke satu tempat yang lain. Mungkin kelihatan seperti terbang, namun sebenarnya lipas hanya melompat. Oleh itu, anda tidak perlu takut jika terlihat lipas terbang kerana sebenarnya lipas tidak dapat terbang jauh. Itu adalah salah satu refleks untuk menstabilkan diri.

5) Lipas tidak dapat bertahan lama tanpa sumber air

Kebanyakan lipas dapat bertahan hidup selama sebulan walaupun tanpa makanan. Hal ini disebabkan lipas adalah daripada jenis serangga berdarah sejuk. Namun, lipas tidak dapat bertahan lama dan akan mati jika tidak mendapat sumber air yang mencukupi. Anggaran selama satu minggu sahaja untuk lipas dapat hidup tanpa sumber air. 



Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak. Di Easelife Services, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak di kediaman anda tidak kira baharu atau lama.

Jangan biarkan masalah lipas mengganggu anda. Hal ini kerana, lipas merupakan salah satu daripada serangga yang termasuk dalam kategori makhluk perosak. Sejajar dengan namanya makluk perosak, kita mestilah berupaya sedaya upaya untuk membanteras segala kegiatan lipas di kediaman kita. Serahkan masalah anda kepada Easelife Services Sdn Bhd.

Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada lipas di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah lipas di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 5 info mudah tentang lipas

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment