Tuesday, May 28, 2019

3 jenis sarang anai-anai yang anda perlu tahu

  nurthiera       Tuesday, May 28, 2019

Selain dari mengetahui jenis anai-anai, anda juga perlu tahu jenis sarang anai-anai. Hal ini untuk memudahkan anda mengenalpasti kewujudan anai-anai di kediaman anda.

Kira-kira 10 peratus daripada anggaran 4,000 spesies merupakan serangga perosak. Oleh itu, jelaslah bahawa anai-anai juga merupakan salah satu makhluk perosak selain daripada semut, lipas dan tikus.

Anai-anai selalunya merosakkan kayu yang merupakan makanan utamanya. Namun, terdapat banyak spesies anai-anai yang berfaedah dalam ekosistem hutan yang berperanan sebagai pengurai kayu dan daun-daun di permukaan tanah kawasan hutan.

Gambar di atas merupakan contoh sarang anai-anai yang telah ditemui. Langkah penghapusan anai-anai seharusnya dijalankan setelah anda mengesan terdapat anai-anai melalui sarang di kediaman anda. Hal ini untuk mengelakkan anai-anai bersarang dengan lebih lama seterusnya mem

Berikut merupakan tiga jenis sarang anai-anai yang perlu anda tahu dalam langkah untuk menghalang anai-anai terus bersarang di kediaman anda: 

1) Kayu kering

Anai-anai kayu kering merupakan perosak yang biasa berlaku dikalangan anai-anai. Anai-anai ini dikenali dengan tabiat membuat sarang di bahagian pokok kayu. Anai-anai ini adalah terhad kepada kayu kering di mana ia membuat sarang dan makan di dalam kayu kering, ia tidak memerlukan hubungan dengan tanah atau sumber kelembapan. Gentelan tahi yang berbentuk debu seperti tanah yang berbutir-butir, boleh dilihat dalam kawasan terdapatnya anai-anai. Ini bermaksud, koloni anai-anai tersebut hanya bersarang di kawasan kayu atau pokok di dalam hutan tanpa ada hubungan dengan tanah. Oleh itu, anda perlu musnahkan pokok kayu yang sudah reput atau mati di kawasan persekitaran anda untuk mengelakkan anai-anai bersarang di dalamnya.

2) Busut

Sarang dari jenis busut adalah jenis sarang yang diperbuat daripada tanah dan ia membonjol keluar dari tanah. Semakin besar bonjolan busut tersebut, semakin besar jumlah anai-anai dalam satu koloni yang bersarang di dalamnya. Tanah yang membonjol keluar itu disebut busut dan dapat kelihatan dengan jelas. Anai-anai busut ini memerlukan sumber air dan bergantung kepada kelembapan daripada tanah untuk terus hidup. Oleh itu, khidmat profesional diperlukan untuk membanteras kegiatan anai-anai di kediaman anda jika anda terlihat busut atau tanah yang membonjol keluar dan berpotensi menjadi sarang anai-anai kediaman anda.

3) Bawah tanah

Anai-anai juga mempunyai sarang di bawah tanah yang tidak boleh dilihat di kawasan permukaan tanah yang rata. Anda tidak dapat mengenalpasti kedudukan sarang anai-anai dan tidak tahu akan wujudnya sarang anai-anai di persekitaran anda. Anai-anai ini memerlukan sumber air dan bergantung kepada kelembapan daripada tanah untuk terus hidup. Sarang anai - anai ini boleh mencapai kedalaman 10 meter ke dalam tanah disebabkan kelembapan tanah akan bertambah seiring dengan kedalaman tanah kerana berada berdekatan dengan sumber air. Anai - anai membuat sarang di dalam tanah kerana mereka suka akan kelembapan, tempat yang dingin serta terlindung dari cahaya matahari.


Jangan tunggu sehingga sarang anai-anai sudah tinggi melangit dan tersebar di bawah tanah baru anda sedar rupanya terdapat penghuni lain selain anda di kediaman anda ! Anda juga mesti tidak mahu melihat perabot dan barang di rumah anda dimakan anai-anai. Dapatkan nasihat profesional dari kami jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang.

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang anai-anai, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini: 

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada anai-anai di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah anai-anai di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 3 jenis sarang anai-anai yang anda perlu tahu

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment