Thursday, June 27, 2019

4 tips penting kawalan lipas di kediaman anda

  nurthiera       Thursday, June 27, 2019

Tahukah anda betapa pentingnya kawalan lipas di kediaman anda ? Hal ini adalah kerana lipas merupakan serangga yang membawa penyakit. Lipas dapat mencemarkan bahan makanan dan perkakas masakan dengan meninggalkan najis, kulit yang disalin atau badannya yang sudah mati. 

Disebabkan tabiat lipas yang sangat buruk iaitu bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dalam mencari makanan, badan lipas akan memindahkan kuman yang dibawanya kepada manusia atau makanan yang tidak disimpan dengan baik.

Selain itu, di mana sahaja terdapat serangan lipas mesti akan terdapat bau yang tidak menyenangkan. Oleh itu, penting bagi anda untuk mengetahui tips penting dalam pengawalan lipas untuk mengelakkan serangan lipas di kediaman anda.

Kawalan lipas yang berkesan bergantung pada amalan sanitasi yang baik sehingga tiada langsung serangan lipas ataupun cara pengendalian racun serangga mengikut cara yang tepat akan mengurangkan kadar serangan lipas di kediaman anda.

Berikut merupakan tips penting yang boleh digunakan dalam kehidupan seharian untuk membantu mengawal lipas di kediaman anda:

1) Hapuskan sumber utama untuk lipas terus hidup

Lipas memerlukan sumber makanan, air dan tempat perlindungan untuk terus hidup. Jika kewujudan ketiga-tiga faktor ini dapat dikurangkan, maka peluang suatu populasi lipas untuk wujud di kediaman anda dapat dikurangkan. Sumber yang dimaksudkan adalah dari dari sisa makanan yang mungkin terdapat di kediaman anda, pili dan paip air yang bocor dapat membekalkan sumber air kepada lipas dan rekahan atau celahan di sekitar kawasan kediaman anda yang dapat dijadikan kawasan perlindungan kepada lipas. Oleh itu, anda seharusnya memastikan anda tidak menyediakan kesemua sumber yang dapat mewujudkan populasi lipas di kediaman anda sebaliknya anda seharusnya menghalang lipas dari menyerang kediaman anda.

2)Tingkatkan tahap kebersihan kediaman anda

Pembersihan secara kerap atau berkala adalah perlu untuk mengelakkan serangan lipas kerana lipas suka akan tempat yang kotor. Pastikan kawasan di sekitar kawasan dapur, ketuhar, celahan almari dan sinki bebas dari sisa makanan atau kotoran yang berkemungkinan dapat menarik lipas ke kediaman anda. Jika perlu, vakuum kawasan tersebut untuk tahap kebersihan yang lebih terjamin. Oleh itu, pentingnya bagi anda menjaga kebersihan kediaman dengan tidak meninggalkan sisa makanan yang dapat menarik lipas ke kediaman anda.

3) Periksa setiap barang yang dibawa masuk ke kediaman anda

Semua kotak, plastik atau bekas dari luar yang hendak dibawa masuk ke kediaman anda perlulah diperiksa terlebih dahulu sebelum di bawa masuk untuk menghalang lipas masuk ke kediaman anda. Terutamanya jika anda baru pulang dari membeli barangan dapur, beg yang berisi bawang, ubi kentang dan makanan yang tidak berbungkus haruslah diperiksa untuk mengelakkan lipas masuk ke dalam bangunan. Selain itu, kain cucian atau beg yang mengandungi pakaian kotor hendaklah diperiksa dengan berhati-hati sebelum dibawa masuk ke dalam bangunan. Hal ini untuk mengelakkan anda terbawa masuk lipas dari luar ke kediaman anda dan memulakan serangan lipas ke kediaman anda.

4)Kawalan melalui semburan sisa bahan kimia

Kawalan kimia adalah kaedah yang paling berkesan dan cepat untuk mengatasi masalah lipas. Terdapat pelbagai formulasi racun serangga menghapuskan lipas yang terdapat di pasaran untuk anda gunakan bagi menghalang serangan lipas antaranya ialah kaedah semburan, gel dan umpan. Namun, nasihat dari profesional amat diperlukan untuk membantu anda dalam menggunakan bahan kimia supaya tidak memberi kesan kepada anda sekeluarga. Oleh itu, pastikan anda mendapatkan maklumat yang betul sebelum menggunakan sebarang bahan kimia dalam langkah kawalan lipas di kediaman anda.


Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak. Di Easelife Services, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak di kediaman anda tidak kira baharu atau lama.

Jangan biarkan masalah lipas mengganggu anda. Hal ini kerana, lipas merupakan salah satu daripada serangga yang termasuk dalam kategori makhluk perosak. Sejajar dengan namanya makluk perosak, kita mestilah berupaya sedaya upaya untuk membanteras segala kegiatan lipas di kediaman kita. 

Serahkan masalah anda kepada Easelife Services Sdn Bhd. Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini: 

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada lipas di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah lipas di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 4 tips penting kawalan lipas di kediaman anda

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment