Monday, August 19, 2019

4 tempat berisiko ada pepijat !

  nurthiera       Monday, August 19, 2019

Adakah anda tahu, anda bukan hanya terdedah kepada pencemaran jika berada di kawasan tumpuan orang ramai, namun anda juga terdedah kepada makhluk perosak seperti pepijat. Ya ! Pepijat ! Saiznya mungkin kecil namun jika terkena gigitan nya cukup untuk meninggalkan kesan kepada anda. 

Menurut kajian, antara punca peningkatan pepijat adalah disebabkan peningkatan pengembaraan ke negara asing dan penambahan kadar pertukaran perabot terpakai di rumah. Selain itu, kawalan makhluk perosak yang hanya tertumpu pada makhluk perosak lain lalu menyebabkan pengabaian pengawalan pepijat dan peningkatan kekebalan pada racun serangga. 

Pepijat adalah haiwan yang merayap dari satu tempat ke tempat lain. Kebiasaannya pepijat akan berada dalam beg pakaian, dompet atau lebih-lebih lagi pada orang yang kerap mengembara atau melancong sebagai aktiviti yang kerap dilakukan. Oleh sebab itu jugalah pepijat banyak didapati pada katil hotel jika anda perhatikan keadaan bilik hotel ketika melancong. 

Di samping itu, kawasan yang berisiko terdapat pepijat juga menyumbangkan kepada peningkatan kadar pepijat. Hal ini kerana pepijat dapat merayap ke beg pakaian atau pakaian anda jika anda berada di kawasan tersebut. Oleh itu, anda perlulah lebih berjaga-jaga semasa berada di kawasan yang berisiko wujudnya pepijat. 

Berikut merupakan tempat yang berisiko tinggi terdapatnya pepijat yang boleh menyebabkan ia merayap di persekitaran anda seterusnya mengikut anda pulang: 

1. Lapangan terbang 


Seperti yang anda sedia maklum, lapangan terbang merupakan lokasi di mana pesawat berlepas dan mendarat. Terdapat juga kemudahan bagi penumpang seperti restoran, ruang menunggu, tandas, pejabat dan lain-lain lagi. Ia juga merupakan tempat tumpuan orang ramai yang datang dari pelbagai kawasan sama ada luar dan dalam negara. Sudah tentulah terdapat pepijat yang berada di sekitar kawasan tersebut. Oleh itu, kesedaran tentang pentingnya mengawal seterusnya membanteras pepijat amat penting untuk anda. Pastikan beg pakaian bertutup rapat untuk mengelakkan pepijat dapat masuk dan bersarang di pakaian anda. 

2. Pengangkutan awam 


Pengangkutan awam seperti bas, LRT, KTM dan Teksi juga boleh menjadi salah satu lokasi yang berisiko terdapat pepijat di dalamnya. Hal ini kerana terdapat beribu orang yang keluar masuk di dalam nya dan boleh menyebabkan pepijat tertinggal atau merayap kepada 'host' yang baru. Ketika waktu puncak lagi lah keadaan di LRT atau KTM dengan semua orang berpusu-pusu masuk dan bersesak-sesak, jadi kemungkinan untuk pepijat merayap amatlah tinggi. Oleh itu, anda seharusnya sentiasa peka dengan keadaan di persekitaran anda. 

3. Panggung wayang


Bagi anda yang gemar untuk menonton wayang seharusnya tahu panggung wayang juga merupakan salah satu lokasi yang menjadi tumpuan ramai. Pengunjung akan meningkat sekiranya terdapat filem box office ditayangkan, cuti hujung minggu atau waktu perayaan. Selain theater hall, terdapat juga kiosk menjual makanan di dalamnya. Keadaan panggung wayang yang gelap juga menambahkan risiko kehadiran pepijat di dalamnya. Oleh itu, tidak hairanlah jika terdapat pelbagai makhluk perosak di kawasan tersebut. Terdapat juga kes dimana pengunjung digigit oleh pepijat ketika menonton wayang. Oleh itu, sentiasa berhati-hati dan peka dengan kawasan persekitaran anda. 

4. Hotel 


Pemilihan hotel semasa bercuti bukanlah hanya bergantung kepada rating hotel atau harga yang berpatutan, namun persekitaran hotel juga perlu diambil kira. Pemilihan hotel yang kemas dan mempunyai housekeeping yang bagus amatlah perlu supaya anda mendapat percutian yang selesa. Hal ini juga untuk mengelakkan anda membawa pulang pepijat ketika bercuti. Pastikan bagasi anda tidak diletakkan di atas lantai, ditutup dan berzip sepanjang masa untuk mengelakkan pepijat masuk ke dalam bagasi anda.


Adakah anda pernah mengalami gigitan pepijat semasa berada di tempat yang disenaraikan di atas? Jika anda mengesyaki pepijat telah berada di kediamanatau persekitaran anda, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak profesional. 

Di Easelife Services, jika anda berada sekitar Shah Alam dan Klang, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan masalah serangga yang sedang anda hadapi. 

Kawalan serangga diperlukan kerana serangga seperti pepijat dan kutu dapat memberikan kesan negatif kepada anda sekeluarga jika tidak dibendung. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis serangga bagi memastikan anda berada di persekitaran yang bersih dan selamat tanpa sebarang gigitan yang boleh memudaratkan. 

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah rawatan bagi menghapuskan pepijat dan kutu, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini: 

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada pepijat di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah pepijat di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 4 tempat berisiko ada pepijat !

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment