Friday, September 13, 2019

Anda di kawasan hotspot denggi?

  nurthiera       Friday, September 13, 2019

Berdasarkan info di atas, di manakah lokasi anda?

Adakah di sekitar Kuala Lumpur, Petaling Jaya atau di Shah Alam?

Seperti yang anda dapat lihat, berikut merupakan lokasi yang menjadi kawasan panas atau hotspot demam denggi. Keseluruhan kawasan Selangor dan Kuala Lumpur boleh dikatakan menjadi kawasan tumpuan masalah denggi.

Sebanyak 92,583 kes denggi dilaporkan di Malaysia sepanjang Januari sehingga 5 September tahun ini dengan kes kematian sebanyak 132 kes direkodkan dan ianya semakin mengingkat setiap hari. Jumlah yang direkodkan juga menunjukkan peningkatan drastik berbanding tahun lepas.

Antara salah satu cara mengatasi masalah pembiakan nyamuk aedes adalah dengan melepaskan nyamuk yang disuntuk bakteria Wolbachia. Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilaporkan berkata nyamuk yang disuntik bakteria Wolbachia akan dilepaskan di 10 lokaliti yang dikenal pasti bagi mengatasi peningkatan wabak denggi di kawasan berkenaan.

Nyamuk disuntik Wolbachia adalah inovasi dalam menangani peningkatan kes denggi, di mana bakteria Wolbachia disuntik ke dalam telur nyamuk Aedes Aegypti. Nyamuk yang disuntik bakteria Wolbachia ini akan merencatkan pertumbuhan virus denggi di dalam nyamuk, dan seterusnya menghalang penyebaran virus berkenaan.

Pelepasan nyamuk ini merupakan salah satu kaedah untuk mengawal masalah nyamuk denggi dan dijangka mampu menurunkan kes denggi antara 60 hingga 70 peratus, sekali gus mampu mengurangkan kadar kematian akibat denggi.

Oleh itu, sila beri kerjasama jika terdapat sebarang aktiviti yang dilakukan oleh pihak Pest Control atau Jabatan Kesihatan di kawasan anda. Hal ini untuk membantu mengurangkan masalah nyamuk aedes di kawasan anda. Jangan biarkan nyamuk terus bermaharajalela menyedut darah anda. Serahkan masalah anda kepada pakar untuk menyelesaikannya dengan mudah, cepat dan berkesan.


Untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai masalah nyamuk di kawasan anda, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Nyamuk di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah denggi di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Anda di kawasan hotspot denggi?

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment