Tuesday, September 10, 2019

Premis anda ada lipas ?

  nurthiera       Tuesday, September 10, 2019

Tahukah anda premis makanan yang terlalu kotor atau jika dikesan mempunyai najis tikus dan lipas akan diarahkan tutup serta-merta selama 14 hari selepas operasi bersepadu oleh pihak berwajib?

Ya ! Arahan penutupan ke atas premis berkaitan akan dibuat  mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 kerana tidak menepati syarat kebersihan yang ditetapkan.

Selain itu,  jika terdapat kehadiran tikus dan lipas, peti sejuk menyimpan bahan mentah gagal berfungsi dengan baik dan persekitaran tidak bersih dan terurus juga akan diarahkan ditutup ketika pemeriksaan dijalankan.

Premis tersebut akan diarahkan tutup selama 14 hari dan perlu dibersihkan mengikut peraturan ditetapkan, namun sekiranya kerja pembersihan dilakukan segera mereka boleh menjalankan perniagaan lebih awal.

Bagaimanapun, sekiranya gagal mengikut tempoh ditetapkan, arahan penutupan akan dilanjutkan selama 14 hari lagi. Hanya akan dibuka jika benar-benar bersih.


Selain dari segi kebersihan, kesalahan lain yang sering dilakukan oleh pemilik premis ialah gagal mematuhi peraturan termasuk etika pemakaian. Kesalahan yang sering dilakukan ialah tidak memakai apron, sarung tangan dan penutup kepala ketika menjalankan perniagaan. Malah, ada daripada pekerja mereka tidak mendapatkan suntikan tifoid.

Adakah anda sebagai pemilik premis hendak menunggu premis anda ditutup oleh pihak berwajib kemudian baru hendak mencari Syarikat Pest Control untuk mengatasi masalah lipas dan tikus di premis anda?

Ibarat peribahasa sudah terhantuk baru terngadah, premis sudah ditutup baru nak mencari jalan alternatif hapuskan semua lipas dan tikus di premis. Hal ini sepatutnya boleh dielakkan lebih awal jika anda mahu.

Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak.

Di Easelife Services, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak di premis anda tidak kira baharu atau lama. Jangan biarkan masalah makhluk perosak mengganggu anda.


Serahkan masalah anda kepada Easelife Services Sdn Bhd. Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini: 

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada lipas di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah lipas di kediaman anda.





logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Premis anda ada lipas ?

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment