Monday, January 13, 2020

Kedai makan ada tikus !

  nurthiera       Monday, January 13, 2020

Dah masuk 2020 pun masih ada kedai makan yang kotor. Bukan sahaja kotor dengan sampah sarap, namun najis dan air kencing tikus pun dapat dikesan di kedai makan.

Bukan sahaja keselesaan pelanggan menjadi persoalan, namun tahap kebersihan kedai makan tersebut juga wajar dipersoalkan apabila najis pun dapat dikesan menunjukkan betapa kotor nya tempat makan tersebut.

Menurut BH Online, najis, air kencing tikus dan lipas yang ditemui di dapur sebuah restoran nasi kandar terkenal di Jalan Masjid Kapitan Keling, Georgetown, menyebabkan premis itu diarah tutup selama 14 hari bermula 9 Januari 2020. 

Malah ketika pemeriksaan dilakukan, beberapa tikus turut dilihat berkeliaran di dapur premis berkenaan. Pegawai Kesihatan Persekitaran Bahagian Pelesenan, Majlis Bandaraya Pulau Pinang, M Bawani berkata, operasi turut dijalankan terhadap satu lagi restoran nasi kandar di Little India dan dua pasar mini. 

Katanya, restoran nasi kandar kedua yang diperiksa pula dikenakan kompaun sebanyak RM100 kerana menyimpan semua bahan dalam peti sejuk yang dikhuatiri boleh menyebabkan pencemaran. “Dua pasar mini itu juga diarah tutup selama 14 hari berikutan terdapat kesan kehadiran makhluk perosak selain tahap kebersihannya yang tidak memuaskan.

“Premis yang diperintahkan tutup itu perlu membersihkan kedai masing-masing dalam tempoh yang ditetapkan,” katanya di sini, hari ini. Bawani menasihatkan pemilik premis atau pengendali makanan supaya sentiasa menjaga kebersihan premis mereka. 

Katanya, pemilik premis juga perlu mengambil inisiatif melakukan kawalan serangga perosak bagi mencegah kehadirannya. “Kami akan terus menjalankan pemantauan dan pemilik premis perlu memastikan supaya mereka mengikut garis panduan yang ditetapkan semasa mengendalikan makanan termasuk memakai pakaian sesuai,” katanya lagi.

Sumber :  BH Online


Jika kedai makan atau restoran anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak. Di E Pest Control, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak seperti tikus ini.

Kawalan perosak diperlukan kerana haiwan seperti tikus dan beberapa serangga membawa penyakit, mengotorkan dapur dan kediaman serta boleh menggigit anda. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis haiwan perosak di rumah, garaj atau halaman anda adalah untuk memastikan anda sekeluarga selamat dan sihat.

Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:
1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada tikus di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah tikus di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Kedai makan ada tikus !

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment