Thursday, June 17, 2021

2 sebab utama serangga dan haiwan perosak muncul dalam tempoh lockdown

  nurthiera       Thursday, June 17, 2021


Pejabat tutup tapi serangga dan haiwan perosak mula muncul di pejabat anda? Tikus dah mula berlari-lari di tepi dinding dan tingkap? Lipas dah mula main sembunyi-sembunyi dan tiba-tiba terbang? Semut dah mula muncul di pantri pejabat? Track laluan anai-anai mula muncul di dinding pejabat dan premis anda? 

Kerajaan telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 di mana kesemua sektor akan kembali ditutup kecuali beberapa sektor yang telah diluluskan oleh pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) sahaja yang dibenarkan beroperasi

Bayangkan jika pejabat atau tempat kerja anda kosong dan tiada staf di dalam nya, serangga haiwan perosak ini boleh berkeliaran di pejabat anda. Jangan terkejut bila dah habis tempoh lockdown ini perkara pertama yang anda jumpa apabila kembali bekerja adalah tikus, lipas dan semut, bukannya rakan sejawat yang lain. 

Berikut merupakan sebab utama serangga dan haiwan perosak muncul dalam tempoh lockdown: 

1) Tiada aktiviti manusia 



Dalam tempoh yang sukar ini, kurangnya aktiviti dan pergerakan manusia dalam sesebuah bangunan akan membuatkan serangga dan haiwan makhluk perosak menjadikan bangunan tersebut sebagai tempat persembunyian mereka. Sesetengah kawasan ada yang pejabatnya beroperasi seperti biasa dan ada di sesetengah kawasan sunyi sepi disebabkan tiada yang beroperasi. 

Kehadiran di pejabat hanya dibenarkan bagi perkhidmatan perlu dan tidak melebihi 20% pada satu-satu masa bagi sektor awam dan kapasiti kehadiran pekerja bagi sektor swasta dalam perkhidmatan perlu termasuk operasi dan pengurusan terhad kepada 60% sahaja.

Tempat atau bangunan yang kosong akan menjemput serangga dan haiwan perosak masuk ke dalam bangunan tersebut untuk membuat kerosakan. Hal ini disebabkan serangga dan haiwan perosak akan berasa selamat di dalam persekitaran yang sunyi tanpa sebarang aktiviti di dalamnya dan akan berasa tiada ancaman kepadanya.

Antara contoh aktiviti serangga dan haiwan perosak adalah tikus akan mencari jalan untuk keluar dan masuk ke dalam premis tersebut, lipas akan bebas mencari sumber makanan, semut akan berkumpul di kawasan yang ada sumber makanan atau anai-anai akan mula menjelajah ke seluruh bangunan untuk mencari sumber makanan bagi menguatkan koloninya lagi.

2) Kebersihan 



Kebersihan adalah salah satu sebab utama untuk serangga dan haiwan perosak muncul dalam tempoh lockdown ini. Hal ini disebabkan kawasan yang kotor atau mepunyai sisa makanan akan menarik serangga dan haiwan perosak muncul datang ke premis anda. 

Restoran, kedai makan, gerai makan, kenderaan bersaji (food truck), penjaja tepi jalan, penjaja beredar, medan selera, pusat penjaja, gerai makan tepi jalan atau kiosk dibenarkan beroperasi antara 8.00 pagi hingga 8.00 malam secara bawa pulang, pandu lalu atau penghantaran semasa tempoh PKP ini. Dine-in dan perkhidmatan park & dine tidak dibenarkan dalam tempoh PKP.

Pejabat dan kedai makan yang beroperasi, anda dinasihatkan untuk terus kekalkan kebersihan premis walaupun dalam tempoh lockdown ini. Pastikan tiada sampah sarap yang ditinggalkan semasa tempoh bekerja, sisa makanan di buang di tempat sepatutnya dan simpan makanan di tempat yang tertutup.  

Bagi restoran yang tidak beroperasi pula, risiko anda menjemput serangga dan haiwan perosak ke dalamnya adalah amat tinggi. Hal ini jika tempat penyediaan makanan tidak dibersihkan dengan rapi sebelum menutup premis masing-masing. Sisa makanan yang tertinggal akan menarik serangga dan haiwan perosak muncul datang ke premis anda. Oleh itu, pastikan kebersihan dititikberatkan ketika pengoperasian setiap premis. 


Oleh itu, jangan rasa gusar untuk hubungi pakar kawalan mahkluk perosak. Pihak kami akan berikan servis yang terbaik kepada anda supaya masalah makhluk perosak di persekitaran anda selesai. Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak.

Serahkan masalah anda kepada E Pest Control. Dapatkan nasihat profesional dari pakar kawalan makhluk perosak dengan 2 langkah mudah ini: 

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada makhluk perosak di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. E Pest Control akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah makhluk perosak di kediaman anda.

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 2 sebab utama serangga dan haiwan perosak muncul dalam tempoh lockdown

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment