Thursday, August 25, 2011

Saintis Temui Cara Jadikan Nyamuk Aedes Bebas Denggi

  Mohd Shubhi       Thursday, August 25, 2011
Seramai 50 ke 100 juta manusia dijangkiti demam denggi di seluruh dunia dan lebih 100 negara dilanda wabak denggi. Sehingga sekarang belum ada lagi sebarang vaksin yang mampu melawan jangkita demam denggi. Berbagai usaha telah dilakukan bagi menyelesaikan masalah ini di seluruh dunia.

Baru-baru ini saintis Australia telh menemui satu cara yang amat berkesan bagi memastikan nyamuk Aedes betina yang merupakan pembawa kuman denggi menjadi bebas dari kuman denggi dan tidak dapat mengjankitkannya pada nyamuk lain.


Ini dilakukan dengan memasukkan bakteria yang dikenali sebagai Wolbachia ke dalam badan nyamuk betina dan melepaskannya ke luar. Nyamuk yang dilepaskan berjaya menjangkitkan bakteria Wolbachia kepada nyamuk lain sebelum mereka mati dan tidak sempat menyebarkan kuman denggi.

Baca laporannya di sini.

[Iklan:] [ "PestSciences menyediakan khidmat 'Pest Control' secara profesional bagi mengawal masalah serangga dan makhluk perosak anda. PestSciences juga menyediakan khidmat pemeriksaan anai-anai (Termite Inspection) secara percuma kepada mereka yang risau kalau-kalau premis mereka sedang diserang anai-anai. Hubungi 019-226 0807 bagi mendapatkan khidmat nasihat percuma atau email ke info@pestsciences.com " ]
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Saintis Temui Cara Jadikan Nyamuk Aedes Bebas Denggi

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment