Wednesday, February 15, 2012

Kenapa serangga dan makhluk perosak bertambah dengan mendadak?

  Anonyme       Wednesday, February 15, 2012

Ular kurang tikus bertambah

  • 'Serangga dan makhluk perosak' dipanggil 'pest' dalam bahasa inggeris dan diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia sebagai 'pes'.
  • Bahasa Indonesia telah mengadaptasi perkataan 'pes' sebagai satu perkataan Indonesia yang juga membawa maksud segala sesuatu yang tidak diingini, tidak disukai, yang mengganggu atau yang membosankan.
  • Tidak ada perkataan 'pes' sebagaimana dalam bahasa Indonesia dalam bahasa Malaysia yang membuatkan makna serangga dan makhluk perosak tidak tepat untuk diterjemahkan daripada perkataan 'pest'
  • Kembali kepada makna 'pes' yang bererti sesuatu yang tidak disukai dan mengganggu, tidak semua serangga dan juga makhluk perosak menjadi pes kepada semua orang.
  • Contohnya makhluk A mungkin tidak disukai oleh satu orang dan makhluk B pula tidak disukai oleh satu orang lain sedangkan Makhluk B merupakan makanan kepada makhluk A.
  • Apabila makhluk B dibiarkan dan dibiak oleh orang lain yang memerlukannya dan makhluk A dihappuskan oleh orang lain yang tidak menyukainya, maka makhluk B tidak dapat dimakan oleh makhluk A, jadi sudah tentu makhluk B akan membiak secara mendadak...pening aaa?
  • Mudahnya, ramai yang tak suka ular, jumpa ular terus pukul sampai mati. Semak kawasan pembiakan ular dihapuskan dan ular semakin terhapus dan terhapus sedangkan ular makan tikus...jadi sekarang anda tahu kenapa tikus semakin banyak di negara kita.



[Iklan:]
[ "PestSciences menyediakan khidmat 'Pest Control' secara profesional bagi mengawal masalah serangga dan makhluk perosak anda. PestSciences juga menyediakan khidmat pemeriksaan anai-anai (Termite Inspection) secara percuma untuk premis anda. Hubungi 019-226 0807 bagi mendapatkan khidmat nasihat percuma atau email ke info@pestsciences.com " ] [PestSciences provide profesional pest control services to get rid of your Termites, Cockroaches, Ants, Rats, Mosquitoes, Bedbugs and other pests problem from your premises. Call 019-2260807 to get rid of your pest problems or email us at info@pestsciences.com]
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Kenapa serangga dan makhluk perosak bertambah dengan mendadak?

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment