Tuesday, August 14, 2018

5 sebab mudah sering menjadi mangsa gigitan nyamuk

  nurthiera       Tuesday, August 14, 2018


Anda sering menjadi mangsa gigitan nyamuk?

Anda sering menjadi tumpuan gigitan nyamuk berbanding orang lain apabila berada di kawasan terbuka?

Pernah tak anda terfikir kenapa anda yang menjadi pilihan nyamuk?

Perkara ini berlaku disebabkan banyak faktor dan antaranya ialah :

1. Tahap karbon dioksida yang tinggi

Nyamuk cenderung memilih orang yang menghembus karbon dioksida lebih daripada paras yang standard. Hal ini kerana nyamuk dapat mengesan karbon dioksida daripada jarak sejauh 50 meter. Ini menjadikan karbon dioksida sebagai cara pengesanan mangsa yang paling utama bagi nyamuk.

2. Suhu badan yang tinggi

Nyamuk lebih memilih untuk menggigit kaum lelaki kerana suhu badan lelaki lebih tinggi dari wanita. Oleh itu, kaum lelaki lebih cenderung untuk digigit oleh nyamuk. Peningkatan suhu badan juga disebabkan oleh kadar metabolik yang meningkat selepas bersukan atau melakukan aktiviti lasak.

3. Jenis darah 

Satu kajian telah mendapati bahawa mereka yang berdarah jenis O adalah 83% lebih cenderung untuk digigit nyamuk. Manakala mereka yang berdarah jenis A mempunyai kecenderungan yang paling rendah, dan bagi yang berdarah jenis B pula mereka berada dalam kategori pertengahan.


4. Wanita hamil 

Wanita hamil lebih banyak menghasilkan karbon dioksida. Bukan itu sahaja, kajian pada tahun 2002 juga menunjukkan bahawa wanita yang mengandung pada hujung trimester akan melepaskan 21% lebih karbon dioksida berbanding wanita biasa, yang mana menjadikan mereka lebih terdedah untuk menjadi target kepada nyamuk.

5. Melakukan aktiviti fizikal 

Nyamuk tertarik kepada asid laktid iaitu bahan yang dihasilkan oleh tubuh badan selepas anda berpeluh. Oleh itu, anda akan lebih terdedah untuk digigit nyamuk sekiranya anda baru sahaja selesai berlari ataupun workout. Secara tidak langsung, ianya akan menjadikan nyamuk lebih tertarik kepada anda.

Bagi mereka yang jarang digigit oleh nyamuk, satu kajian yang dijalankan oleh London School of Hygiene & Tropical Medicine menyatakan bahawa mereka ini mempunyai "bau yang berbeza bagi nyamuk" seolah-olah mereka menghasilkan 'penghalau semulajadi'.

Untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai masalah nyamuk. Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Nyamuk di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah nyamuk di kediaman anda.

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 5 sebab mudah sering menjadi mangsa gigitan nyamuk

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment