Friday, January 11, 2019

5 tips mudah mengekalkan kebersihan kediaman anda

  nurthiera       Friday, January 11, 2019

Persekitaran yang sihat, bersih dan tiada unsur yang dapat membahayakan kesihatan amatlah penting kepada kita. Unsur yang dapat membahayakan kesihatan anda jika tidak mengekalkan kebersihan termasuklah binatang dan serangga makluk perosak seperti lipas, semut dan tikus.

Salah satu contoh persekitaran yang penting untuk dikekalkan kebersihannya adalah di sekitar kediaman anda. Rumah yang bersih amat penting demi mengekalkan kehidupan yang sihat serta bebas dari segala penyakit. 

Hal ini kerana, kediaman adalah ruang tempat dimana anda sekeluarga tinggal dan melakukan aktiviti di dalamnya. Oleh itu, amat penting bagi anda menjaga kebersihan didalamnya agar ia tidak mengancam kesejahteraan anda sekeluarga. 

Berikut merupakan tips mudah yang membolehkan anda tahu sedikit sebanyak tentang langkah-langkah pembersihan yang patut dilakukan seterusnya dapat membantu mengekalkan kebersihan kediaman anda:

1. Sapu dan mop lantai

Langkah pertama adalah membersihkan debu yang terdapat pada lantai kediaman anda. Mulakan dengan mengelap 'sliding door', tingkap dan dinding. Biarkan debu jatuh ke lantai agar mudah disapu.Gunakan penyapu untuk mengeluarkan debu-debu besar keluar dari dalam rumah. Mula dari bahagian ruang tamu rumah, kemudian tengah rumah dan akhir sekali ruang dapur. Boleh juga guna 'vacuum' untuk memudahkan anda. Mop lantai sehingga kering untuk menghilangkan kotoran yang melekit pada lantai. Kadang-kadang, habuk dan debu yang telah dibuang tadi masuk kembali ke dalam rumah. Jadi, sapu sekali lagi agar rumah benar-benar bersih.


2. Kemas tempat tidur

Mulakan dengan mencuci di sekeliling katil, di celahan katil serta bawah katil. Hapuskan segala habuk atau sampah yang berada di kawasan bilik anda. Buka tingkap bilik untuk mengurangkan kelembapan serta debu hama pada cadar serta ruang bilik anda. Anda dinasihatkan untuk kerap mencuci sarung bantal dan cadar tilam anda menggunakan suhu 60°C atau lebih tinggi. Hal ini untuk membunuh semua bakteria atau kuman yang terdapat di cadar tilam anda. Gunakan juga sarung atau alas pelindung bantal dan tilam yang mudah dibasuh untuk memudahkan anda dalam kerja - kerja pencucian

3. Cuci pinggan mangkuk

Selepas makan anda seharusnya mencuci pinggan atau sebarang benda lain yang telah digunakan supaya dapur sentiasa bersih dan kering. Hal ini kerana pinggan mangkuk yang tidak dicuci dan dibiarkan begitu sahaja dapat menarik tumpuan haiwan perosak. Haiwan perosak seperti lipas dan tikus amat gemarkan sisa makanan tersebut. Sebagai kesan, dapur anda akan dipenuhi dengan lipas dan tikus yang bersarang jika pinggan mangkuk tidak dicuci. Oleh itu, jelaslah sekarang bahawa kebersihan dapur dapat dimulakan dengan langkah mencuci pinggan mangkuk yang kotor.

4. Pastikan sinki bersih dan tuala tangan sentiasa ditukar baru

Setelah pinggan mangkuk dicuci, anda harus memastikan sisa-sisa makanan, air minuman dan lebihan minyak masakan tidak dibuang ke dalam sinki. Hal ini kerana, ia bukan sahaja menyebabkan sinki menjadi kotor malah boleh menyebabkan sinki anda tersumbat. Jika tersumbat, sudah satu hal pula hendak mencari tukang paip untuk membetulkan kawasan paip yang tersumbat. Tuala tangan juga perlu lah ditukar atau dicuci kerana jika dibiarkan tanpa bercuci, dikhuatiri kuman berkumpul dan boleh menyebabkan bakteria berkumpul. Oleh itu, anda seharusnya tidak membiarkan sisa makanan terkumpul di dalam sinki dan menukar tuala tangan untuk mengekalkan tahap kebersihan dapur anda.

5. Cuci tandas

Tandas merupakan ruang tempat yang boleh menyebabkan terdapatnya makluk perosak dan bakteria. Anda seharusnya mengambil berat tentang kebersihan tandas untuk mengekalkan tahap kebersihan kediaman anda. Anda seharusnya memcuci tandas sekurang-kurangnya seminggu sekali terutamanya mangkuk tandas untuk menghilangkan kotoran dan menyegarkan bau. Anda juga perlu mengelakkan tiada air bertakung di tandas untuk mengelakkan pembiakan nyamuk aedes. Hal ini untuk mengelakkan makhluk perosak atau nyamuk bersarang di tandas kediaman anda. Oleh itu, pentingnya penjagaan tandas di kediaman anda. 


Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Lembah Klang, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak. Di Easelife Services, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan haiwan perosak di kediaman anda tidak kira baharu atau lama.

Kawalan perosak diperlukan kerana haiwan seperti lipas dapat mengotorkan kediaman anda serta tikus boleh menggigit dan mengakibatkan kesan buruk kepada anda sekeluarga. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis haiwan perosak di rumah, garaj atau halaman anda adalah untuk memastikan anda sekeluarga selamat dan sihat.

Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan 2 langkah mudah ini:

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada makhluk perosak di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah makhluk perosak di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 5 tips mudah mengekalkan kebersihan kediaman anda

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment