Wednesday, October 30, 2019

2 tempat persembunyian utama pepijat

  nurthiera       Wednesday, October 30, 2019


Terdapat pelbagai petua yang ada untuk menghapuskan pepijat, namun adakah petua tersebut berjaya digunakan untuk hapuskan pepijat di kediaman anda ? 

Di Easelife Services, kaedah rawatan haba merupakan salah satu kaedah yang ditawarkan bagi menangani masalah pepijat. Respon memberangsangkan dari pelanggan yang telah mencuba servis ini amat di luar jangkaan sejak kaedah rawatan haba ini dipraktikkan.

Kaedah rawatan haba yang dijalankan adalah dengan menggunakan mesin khas, ditekapkan pada target area dan mengeluarkan haba yang tinggi boleh mencapai 180 degree celcius sehingga mampu untuk membunuh serangga, larva dan telur pepijat. Kaedah ini tidak menggunakan sebarang bahan kimia yang boleh membahayakan anda sekeluarga.

Untuk pengetahuan anda, pepijat suka menyelit di celah - celah sofa, almari, pakaian, katil, celahan rekahan dinding, lantai dan sekitar kawasan rumah. Sekiranya di biarkan, ia akan beranak-pinak dengan cepat dan mampu memberikan kesan kepada anda sekeluarga.

Terdapat dua tempat yang menjadi pilihan utama pepijat untuk bersarang dan bersembunyi di dalamnya. Antara tempat utama tersebut adalah: 

1) Bantal 


Bantal tidur adalah benda pertama yang perlu diperiksa jika anda mengesyaki kehadiran pepijat di kediaman anda. Hal ini disebabkan, pepijat sering dikaitkan dengan kegatalan semasa tidur yang mengganggu tidur anda. Gambar di atas merupakan contoh bantal yang menjadi sarang pepijat. Kesan tompokan hitam di bantal atau sarung bantal sudah cukup untuk membuktikan pepijat sudah ada di persekitaran anda. 

Tindakan pantas yang anda perlu lakukan adalah menukar bantal baru atau menjemur bantal untuk menghilangkan pepijat. Bantal wajib dijemur di bawah panas matahari 2-3 kali seminggu. Lebih baik jika dijemur setiap hari. Tepuk-tepuk atau kibas kan bantal yang hendak dijemur untuk ‘menggugurkan’ askar-askar pepijat yang bergayutan. Jemur bantal secara berterusan dapat mengurangkan dan seterusnya menghilangkan terus pepijat di kediaman anda dan menyelamatkan anda dari gigitan pepijat.

2) Tilam


Tilam juga perlu dijemur di bawah panas terik matahari kerana takut terdapat pepijat yang bersarang di tilam anda. Kekadang, terdapat juga telur pepijat yang mungkin mendiami tilam anda. Dengan menjemur tilam, sekurang - kurangnya pepijat dapat dikurangkan. Hal ini untuk memastikan pepijat yang terdapat di tilam akan betul2 terhapus. Pemilihan sarung tilam juga adalah penting kerana hampir 90 peratus pepijat yang terdapat di rumah akan membuat sarang di tilam.

Pepijat akan mudah mengigit ketika anda tidur sekiranya tiada sarung tilam yang dihamparkan. Sarung tilam yang terbaik perlu meliputi seluruh tilam dari hujung ke hujung. Ini dapat mengelakkan pepijat daripada masuk ke atas katil. Sarung tilam dapat membunuh pepijat yang sedia ada dengan mengurunginya dan menghalang ia keluar pada waktu anda sedang tidur. Beli sarung tilam yang berkualiti tinggi supaya anda terlindung dariapda gigitan pepijat.Walaupun nampak remeh, tetapi ia adalah kaedah pencegahan yang terbaik untuk jangka masa panjang. 



Oleh itu, anda seharusnya peka dengan kehadiran pepijat di kediaman anda. Jika anda mengesyaki pepijat telah berada di kediaman anda, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak profesional. 

Di Easelife Services, jika anda berada sekitar Shah Alam, Klang dan Kuala Lumpur, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan masalah pepijat yang sedang anda hadapi. 

Kawalan serangga diperlukan kerana serangga seperti pepijat dapat memberikan kesan negatif kepada anda sekeluarga jika tidak dibendung. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis serangga bagi memastikan anda berada di persekitaran yang bersih dan selamat tanpa sebarang kesan yang boleh memudaratkan. 

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah rawatan bagi menghapuskan pepijat, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini: 

 1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada pepijat di persekitaran saya !
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah pepijat di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 2 tempat persembunyian utama pepijat

Previous
« Prev Post

2 comments:

  1. Bukan setakat di bantal dan tilam saja tapi pepijat ni sembunyi di celah dinding pintu, lubang dinding yang retak seperti lubang paku & lubang skru dan juga perabot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada masalah pepijat. Kami tak guna tilam waktu tidur. Kemungkinan ia menyorok dia celah almari

      Delete