Wednesday, July 1, 2020

3 langkah penting selepas check in bilik hotel untuk elak pepijat

  nurthiera       Wednesday, July 1, 2020
Di Malaysia, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sedikit sebanyak telah dilonggarkan di mana Malaysia sekarang berada di dalam tempoh pemulihan. Kebenaran untuk merentas negeri telah dibenarkan, sekolah telah dibuka dan majlis keramaian juga telah dibenarkan namun terdapat SOP yang harus dipatuhi oleh segenap lapisan masyarakat.

Lokasi tumpuan orang ramai sebelum PKP dilaksanakan juga kembali sesak, gerai makanan yang kosong kembali penuh di mana menyaksikan rakyat Malaysia tetap patuh dengan SOP yang dikeluarkan oleh kementerian kesihatan. Hal ini nyata memberi impak positif kepada ekonomi negara setelah beberapa bulan terkesan akibat Covid-19.

Sektor pelancongan juga telah dibuka dimana kebanyakan tempat peranginan dan pelancongan dalam negara telah dibuka. Cuti hujung minggu digunakan dengan sebaiknya oleh ibu bapa untuk keluar beriadah bersama keluarga. Rakyat Malaysia juga kebanyakan telah mengambil peluang ini untuk membawa ahli keluarga bercuti setelah beberapa bulan tidak ke mana-mana.

Namun harus diingat, bilik hotel yang telah lama kosong berkemungkinan terdapat penghuni di dalamnya. Penghuninya tidak lain dan tidak bukan adalah serangga kecil pepijat namun gigitannya mampu memberikan kesan  kepada anda jika bilik hotel tidak dijaga dengan baik sepanjang tempoh PKP yang lalu.

Pihak hotel terutama sewajarnya bertanggungjawab dengan kadar kebersihan hotel masing-masing dan bersedia untuk menerima pelanggan seperti sedia kala semasa tempoh PKP pemulihan ini. Oleh itu, anda sebagai pelanggan juga sewajarnya memainkan peranan dalam membantu memastikan bilik hotel yang ditempah bebas dari pepijat.

Hal ini untuk mengelakkan anda dan anak-anak digigit pepijat ketika bercuti. Sudah lah lama tidak bercuti, baru dapat peluang bercuti bersama keluarga, dah kena gigit pepijat. Boleh merosakkan mood anda sekeluarga kalau jadi begitu. Berikut merupakan 3 langkah penting selepas check in hotel untuk elak pepijat ialah:

1) Periksa tilam

Seperti yang anda sedia maklum, tempat persembunyian utama pepijat ialah di bahagian tilam. Oleh itu, pentingnya anda untuk memeriksa tilam di dalam bilih hotel anda. Tak perlu tunggu malam baru nak periksa, selepas check in anda boleh terus periksa. Periksa jahitan di sekeliling tilam tersebut. Ada kesan tompok-tompok hitam atau tidak.

Jika ada, kemungkinan terdapat pepijat di tilam tersebut. Jika anda beruntung, dapat lihat pepijat secara dekat, namun lebih baik terjumpa pepijat awal daripada tahu ada pepijat di hotel tersebut selepas dah kena gigitan. Boleh merosakkan mood hendak bercuti.

Periksa juga sarung bantal, takut pepijat ada bersembunyi di dalamnya. Selepas periksa dan jika tiada tanda seperti pepijat ada di kawasan tilam tersebut, baru lah anda boleh menarik nafas lega dan menikmati percutian dengan orang tersayang.

2)Periksa katil


Katil juga merupakan salah satu tempat persembunyian pepijat selain di kawasan tilam. Periksa di sekeliling katil, celahan katil untuk pastikan tiada pepijat. Nampak macam meremehkan sebab hotel dah ada housekeeping yang dibayar namun tak salah jika anda berjaga-jaga.

Jika terjumpa pepijat dari awal, anda boleh request kepada pihak pengurusan untuk tukar bilik dan sebagainya. Dah menyelamatkan anda dari sebarang gigitan pepijat jika tidak lebih berwaspada dalam memastikan bilik hotel anda bebas dari pepijat.

3)Periksa bilik


Langkah terakhir yang dapat anda lakukan adalah dengan memeriksa bilik hotel tersebut. Periksa perabot yang berada berdekatan dengan tilam dan katil di dalam bilik seperti meja sisi katil dan kusyen pada sofa. Jika tiada pepijat yang dijumpai, bilik hotel tersebut selamat untuk anda diami bersama keluarga.

Walaupun hanya sekejap tempoh menginap di hotel tersebut, namun keselesaan amat perlu dititik beratkan. Tiga langkah tersebut yang dilakukan oleh anda amat penting untuk keselamatan anda sekeluarga. Jika datang melancong bersama anak kecil lagi lah perlu perhatian yang lebih. Hal ini kerana anak kecil amat sensitif jika terkena gigitan pepijat.  


Jika anda terkena gigitan atau terjumpa pepijat ketika menginap di hotel sekitar Shah Alam, Klang dan Kuala Lumpur, anda boleh sebutkan nama E Pest Control pada pihak pengurusan hotel. Boleh ceritakan tentang kaedah rawatan haba yang digunakan untuk mengawal masalah pepijat.

Jika anda terbawa balik pepijat ke rumah pula, jangan segan jangan malu untuk hubungi E Pest Control. Juruteknik terlatih E Pest Control akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan masalah pepijat yang sedang anda hadapi.

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah rawatan bagi menghapuskan pepijat, dapatkan nasihat profesional daripada E Pest Control dengan dua langkah mudah ini: 

1. Klik Link berikut untuk respon pantas --> Ada pepijat di persekitaran saya !
2. Berikan Nama dan Alamat, E Pest Control akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah pepijat di kediaman anda.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 3 langkah penting selepas check in bilik hotel untuk elak pepijat

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment